Maak eerst een lijst van mogelijke namen voor uw merk of bedrijf. Als u al vastbesloten bent een bedrijfsnaam te kiezen, schrijf dan alle variaties en alternatieve schrijfwijzen van die naam op. Zoek vervolgens online naar deze namen of uitdrukkingen. Op die manier kunt u zien of ze al geassocieerd worden met andere populaire merken of namen. Probeer woorden of zinnen te kiezen die specifiek over uw merk gaan. Vermijd al te ingewikkelde woordspelingen of woordspelingen. Het domein moet ervoor zorgen dat uw website gemakkelijker te vinden is, niet moeilijker.
Afhankelijk van het type website dat u heeft, kunt u uw voor- en achternaam gebruiken. Of, als u veel volgers op sociale media hebt, wilt u misschien uw handle als domein gebruiken, zodat uw fans u gemakkelijk kunnen vinden.
Bekijk de lijst vervolgens door de lens van je bestaande merk. Zelfs als u uw bedrijf nog niet hebt gelanceerd, hebt u waarschijnlijk al een idee van het soort merk dat u wilt zijn. De naam van uw bedrijf - evenals uw domeinnaam - zet de toon voor de hele website.
Nu u uw potentiële domeinnamen hebt teruggebracht tot een korte lijst, is het tijd voor wat feedback. Deel uw favoriete namen met een paar leden van uw persoonlijke of professionele netwerk. Vraag hen om hun mening over wat de naam suggereert, hoe hij bij uw merk past en of hij memorabel is of niet. Deze contacten kunnen ook creatieve nieuwe ideeën voorstellen om aan uw lijst toe te voegen.
Bekijk ook de mogelijkheden van vrijgekomen domeinnamen, deze hebben vaak al een geschiedenis en domain autoriteit opgebouwd via linkbuilding waarmee u een snelle start kunt maken.
Wanneer u uw favorieten hebt gekozen, kunt u gaan zoeken naar uw domeinnaam om te zien of deze beschikbaar is. Zorg ervoor dat u namen of zinnen kiest die specifiek zijn voor uw merk of bedrijf.
Vergeet niet dat u ook uw eigen TLD kunt kiezen. Een TLD, of topleveldomein, is het deel van de URL dat volgt op de laatste punt, zoals een .nl, .com of .net. Je kunt het eenvoudig houden en een .com TLD kiezen of creatief zijn en er een kiezen die specifiek is voor je branche of bedrijf, zoals .cafe voor je koffiehuis.